• darkblurbg

De weg naar jouw evenement. Deel 1

http://www.loopinstituutruudsokolowski.nl/umbraco/#/media/media/edit/5449

Welke weg neem je naar het hardloopevenement van jouw keuze? In bijgaand artikel vertel ik daar iets meer over. De doelstelling, de voorbereiding, de training, het evenement, het herstel. Het komt neer op goed plannen, periodiseren en op het juiste moment klaar zijn voor jouw start. LRS (Loopinstituut Ruud Sokolowski) helpt je daarbij.

 

Het begin
De meningen over hardlopen zijn verdeeld. Is hardlopen wel gezond en wat verstaan we dan onder gezond? Geregeld hoor je “hardlopers zijn doodlopers” of “ze hebben ‘m al hoor” en ik roep dan terug “maar mij nog niet” en dan blijk je opeens weer spitsvondig te zijn. Of hardlopen nou wel of niet gezond is laat ik even voor wat het is. Als jij zelf vindt dat hardlopen bijdraagt in jouw gezondheid en welzijn, vooral blijven hardlopen of what ever welke sport je kiest.
Maar hoe komt het dat er in Nederland zoveel mensen hardlopen? Wat beweegt hen? Door wie of wat worden ze geïnspireerd of gemotiveerd?  Zou het te maken hebben met gezond leven. Is er een bewustwordingsproces aan de gang voor gezonder leven?
Hoe het ook zij, uiteindelijk maak je zelf de keuze en soms kan een hype, een artikel, een stroming, een enthousiaste vriend of een deskundige jou net dat zetje geven.

 

Welke keuze ga je maken
Zelf denk ik dat de eigen gezondheid steeds grotere rol gaat spelen. Wat eten en drinken we. Hoe we ons zelf verzorgen en welke middelen daarin kunnen bijdragen. Sporten kan zo’n middel zijn. En velen van ons hebben dit reeds ontdekt of staan op het punt dit te ontdekken. Maar welke sport kies je nou of past bij je? Best wel lastig om een keuze te maken. Eerst moet je natuurlijk voor jezelf duidelijk hebben wat je wilt bereiken. “Wat zijn mijn doelstellingen en hoeveel tijd heb ik er voor over”. Als je die keuze eenmaal gemaakt hebt is de volgende stap hoe ga je  het aanpakken. “Kan ik het alleen of sluit ik me aan bij een groep, club, vereniging of een community”. De kans is groot dat je kiest voor ongebondenheid. Je wilt zelf bepalen wanneer en waar je gaat sporten. Hardlopen ligt dan voor de hand. Je kiest ervoor om dit op eigen gelegenheid te gaan doen en je sluit je aan bij een Facebook community want je wilt weten wat gelijkgestemden ervaren. Maar je wilt ook jouw ervaringen met hen delen. Wat dat betreft ben je niet alleen. Dus aan de slag. Je hebt besloten om te gaan hardlopen. Twee, drie keer in de week. In het begin is het ploeteren maar geleidelijk kun je het langer volhouden. Je vindt nog wel steun in jouw community maar wie let op jouw looptechniek, jouw houding, jouw souplesse, jouw vorm of fitheid van het moment?
Het alleen lopen gaat goed totdat je een blessure krijgt. Dat geldt voor iedereen trouwens. Maar je vraagt je af, was dit te voorkomen geweest? Ik zeg dan:  “in meeste  gevallen wel als je begeleid was geweest door een looptrainer”. Een statement ?.  

Klik hier voor meer info of om je aan te melden voor hardlooptraining.

Trainingstijden vanaf 4 april 2016:
Maandag- en vrijdagochtend: 09:00 - 10:00 uur (optioneel zondagochtend 09:30-10:30 uur)
Maandag- en woensdagavond: 19:00 - 20:00 uur (optioneel zondagochtend 09:30 - 10:30 uur)

Verzamelplaats: Centrum voor Bedrijfsgezondheid, Plesmanstraat 2, 3905 KZ Veenendaal. Website klik hier