• darkblurbg
  • darkblurbg

Wandelen bewijst het

2016 0529 Geregeld actief wandelen levert een bijdrage aan je gezondheid.

Wandelen bewijst het, geest en lichaam worden sterker

“Je kunt denken omdat je beweegt en niet andersom.”

 

Het gaat om jouw gezondheid
Naarmate we ons bewuster worden van onze gezondheid wordt het gevoel verstrekt om ook daadwerkelijk hieraan iets te doen. Nee niet eenmalig maar structureel, met regelmaat dus. Anders heeft het niet zoveel zin.
Wil je goed beslagen ten ijs op bv de Nijmeegse 4daagse komen dan vereist dit een terdege voorbereiding. Hetzelfde geldt voor een avond4daagse, waarbij de organisatie al aangeeft hoe gezond wandelen is. Er nemen hele volksstammen, lees basisscholieren en begeleiding,  aan deel. Dat lijkt allemaal mooi en veelbelovend. Echter, de meeste jonge mensen bewegen de rest van het jaar structureel te weinig. Geldt trouwens niet alleen voor hen. Dat hoef je niet te onderzoeken, dat zie je. Gelukkig wordt het al jaren wel onderzocht en zijn er reeds concrete plannen voor de aanpak.
Als deze structurele ‘bijna onbeweeglijkheid’, noem het een vorm van bewegingsarmoede, van jongs af aan al inzet, hoe ziet de situatie er voor hen dan bv over 30, 40 jaar uit. Zorgelijk denk ik. Maar zover zijn we nog lang niet en wie dan leeft, inderdaad wie dan nog lekker leeft, zal het nu geen zorg zijn maar pas dan. Doch geloof me, wie vandaag verzuimt om te bewegen zal daar later de rekening van gepresenteerd krijgen.  

De wandelcoach
De vijftigers en zestigers van nu, zelfs nog jongere mensen met kleine beweeglijkheidsbeperkingen, raken steeds meer in de ban van wandelen, van actief wandelen wel te verstaan. Feitelijk net iets harder dan gewoon wandelen op ca 5 km per uur. Actief wandelen, in de volksmond beter bekend als sportief wandelen, prikkelt met regelmaat het hart- en longsysteem met als gevolg dat de algehele conditie van het menselijk lichaam langzaam maar zeker verbetert. De mate van inspanning bepaal je zelf. De wandelcoach begeleidt het gehele proces door de juiste oefenstof aan te bieden. Ook hier geldt dat één maat niet voor iedereen geldt, maar juist heel persoonlijk is.

Verantwoord bewegen
Actief wandelen doet de mens goed en is een verantwoorde manier van bewegen zonder de gewrichten zwaar te belasten. Er is geen schokbelasting op de gewrichten hetgeen met hardlopen wel het geval is. Mensen die hier gevoelig voor zijn bv met lichte reumatische aandoeningen worden juist geadviseerd om te gaan wandelen. De begeleiding kan wel degelijk heel persoonlijk zijn binnen een groep. Dit verstrekt niet alleen het groepsgevoel maar ook het gelijkheidsgevoel. Niemand hoeft zich eenzaam te voelen, er is altijd een luisterend oor. En op zo’n manier kan deze vorm van bewegen bijna als een therapie gezien worden die in het verlengde licht van de gespecialiseerde fysiotherapeut.

Beleving
Bijkomend groot voordeel: wandelen doe je buiten in de natuur onder bijna alle weersomstandigheden. En dat maakt het zo divers. Wandelen, actief of sportief draagt bij aan een betere algehele fitheid en vitaliteit.

Loopinstituut Ruud Sokolowski biedt (nu nog) wandelen aan op de woensdagochtend vanaf 09:00 uur op wisselende locaties maar naar verwachting binnenkort ook via het Centrum voor Bewegen op andere dagen en tijdstippen. Daar kunnen we zelfs van alle wandelaars, mits men dat wil, de belastbaarheid meten. Een mooie uitgangspositie voor verantwoord bewegen en sporten. Meer weten ? Neem gerust contact op.

M: 0651-553855 of E: info@loopinstituutruudsokolowski.nl