• darkblurbg

Zitten is het nieuwe roken

Zitten doen we over het algemeen graag. Op kantoor, thuis op de bank. We consumeren te veel, we verteren te weinig. Wat kunnen we er aan doen?

Onze samenleving heeft zitten dodelijk gemaakt.

Natuurlijk is zitten een onderdeel van ons dagelijks leven. Er zijn momenten dat rusten juist goed is en een leuke manier om jezelf te belonen voor goed geleverd werk. Maar te lang zitten stopt je metabolisme, vermindert je spiermassa en vermoeit de hersenen. Het zorgt voor een toenemende stress die als een sluipmoordenaar je lichaam gaat afbreken.

Het hoeft geen betoog maar de waarheid over zitten en de gevolgen daarvan is gebaseerd op gefundeerde wetenschappelijke feiten.
Voor het eerst in de geschiedenis is de levensverwachting aan het dalen. Met name in Amerika. De huidige generatie jonge mensen zal niet ouder worden dan hun ouders. De kans is zelfs groot dat die ouders hun kinderen gaan overleven. Een zorgelijke ontwikkeling.
Het aantal mensen met overgewicht is meer dan verdubbeld in de afgelopen 30 jaar. Berekend is dat, als de huidige trend zich doorzet, in het jaar 2030 86% van de Amerikanen te kampen heeft met overgewicht en zelfs 51% met obesitas. Saillant detail, tegenwoordig sterven er meer mensen aan overgewicht dan aan honger.

Hoe komt het dat de mensen dikker worden?
Door een verstoring in de balans tussen energie inname en energieverbruik. Wat deels toe te wijzen is aan genetische eigenschappen, onze omgeving en psychologische factoren. De verstoring heeft er toe geleid dat mensen in onze samenleving meer zijn gaan consumeren dan verteren of minder verteren dan consumeren. Het Michellinmannetje en –vrouwtje  is geboren.

Waar komt de gewichtstoename vandaan?
Onze huidige manier van leven is daar debet aan. Alles moet snel en we nemen te weinig tijd om te eten. En als er dan gegeten wordt dan moet het snel klaar zijn. De stap naar de kant en klaar maaltijden is vervolgens maar een kleine. Fastfood heeft zijn intrede al gedaan. Grotere porties, vet, suiker, additieven en minder bewegen worden gezien als de oorzaken van gewichtstoename. Vooralsnog zal door een toename van onze levensstandaard het aantal gevallen van overgewicht en obesitas blijven toenemen. Deze situatie doet zich niet alleen in de ontwikkelde landen voor maar is net zo schokkend in derde wereld landen waar een deel bijna omkomt van de honger en een ander deel zowat stikt in overschot.

Gevolgen van zitten op je lichaam.
Als je zit komt je lichaam in een ontspannen toestand. De spieractiviteit stopt, de bloedcirculatie en de stofwisseling gaan langzamer. Je calorieënverbruik is bijna dezelfde als in de slaaptoestand. De voedingsstoffen in het bloed krijgen een signaal, ze zijn niet langer nodig, en reizen door naar het vetweefsel. Je lichaam slaat zo energie op om die bij een volgende inspanning te gebruiken. Maar als je minder verteert dan consumeert ontstaat er overschot. Je neemt langzaam in gewicht toe. Dit reizen van ongebruikte voedingsstoffen naar hun opslagplaats veroorzaakt extra slijtage van de wanden van de bloedvaten. Met als gevolg kleine ontstekingsreacties. Deze zorgen op hun beurt weer voor het verslechteren van het cholesterolgehalte in het bloed. Een heel proces van acties volgt hetgeen leidt tot verhoging van de bloeddruk en het ontstaan van een buikje. Het risico op diabetes en hart- en vaatziekten wordt verhoogd. Zitten is het nieuwe roken geworden.

Meer beweging
Je kunt er zelf al direct wat aan doen. Sta op uit je stoel en beweeg. Doe dat met grote regelmaat en je lichaam wordt beloond. Maar je kunt ook verder gaan. Bijvoorbeeld tijdens de lunchpauze een actieve wandeling maken met collega’s. Of onder begeleiding van een wandelcoach. Je kunt zelfs direct na het werk op kantoor gaan wandelen of hardlopen. Een kwestie van timeplanning en gewenning. Ook dit zou vanuit kantoor geïnitieerd kunnen worden.
Op kantoor zelf zou je actief kunnen vergaderen door in plaats van zittend dit staand te doen. Het voordeel hiervan is dat de meeting dan minder tijd kost maar wel zeer effectief is. Onderzocht is dat staande afspraken leiden tot betere prestaties en teamwork. Dus gewoon proberen.

Op jouw gezondheid.

 

 

Bron: Sitting is Killing, Arto Pesola