• darkblurbg
    Easy-Running
    Efficiënt leren hardlopen / TRAINEN voor een loopevenement

Easy-Running

Het Easy-Running concept is helemaal gericht op de loper die zich optimaal doch ontspannen wil voorbereiden op een hardloopevenement . Het concept is geschikt voor zowel de recreatieve als de prestatieve loper. 

Wat houdt Easy-Running in?
Easy = gemakkelijk. Dus gemakkelijk, economisch en efficiënt hardlopen. Daar draait het om. Laagdrempelig beginnen, geen ingewikkelde oefeningen. Wel een verantwoorde opbouw. Gevarieerde oefenstof die bij jou past.
Gedurende het gehele proces van beginnen met trainen tot en met de herstelperiode word je begeleid, gecoacht en gemonitord. Personal coaching staat hierin centraal, dus ook het bewaken van je sportieve grenzen en je doelstellingen, het meten van je belastbaarheid, je vorm, je fitheid, je persoonlijk situatie, met alles wordt rekening gehouden. Tijdens het intakegesprek wordt samen met jou je haalbare doelstelling bepaald en waar nodig bijgesteld om de meest optimale weg te volgen.

Easy Go - gevoel

Bij een optimale trainingsvoorbereiding is er een zeer reële kans om tijdens de "wedstrijd" in een FLOW te geraken.  "Het-gaat-zo-lekker- 'easy go'-gevoel".  Dan weet je dat het goed gaat en je barst van  het zelfvertrouwen. Je weet dan ook dat je goed hebt getraind en je doelstelling gehaald wordt.

Kwaliteit telt mee

Kwaliteit telt. Vandaag de dag worden events vooral gedomineerd door de zeer recreatief ingestelde easy-event runner. Iemand die gedurende een bepaalde periode, met niet al te veel inspanning (easy go) toewerkt naar de ultieme beleving. Vaak een hardloop event waar vele gelijkgestemden elkaar ontmoeten. De ervaringen, zowel in de voorbereiding, tijdens en na het event worden rijkelijk op social media met anderen gedeeld.
Easy Running houdt hier terdege rekening mee en biedt om die redenen twee trainingsprogramma's aan voor hardlopers die zich op een hardloopevenement willen voorbereiden.

  1. Voor de easy-event runner, die zijn of haar motivatie haalt uit de omgeving en de beleving en dat vooral met anderen wil delen.
  2. Voor de performance runner, die gaat voor een PR en bezig is zich altijd te verbeteren. Deze loper stelt hogere eisen aan zich zelf.

Voor beide doelgroepen zijn trainingsmodellen beschikbaar en tegelijkertijd is het programma zo opgezet dat men samen de diverse trainingsvormen kan uitvoeren.
De trainingen zijn afgeleid van schema's die door toplopers zijn gevolgd, maar wel zo aangepast dat ze volledig berekend zijn op ieders belastbaarheid.

'Wij weten wat werkt en wat niet'

Theorie- en praktijkkennis van Ruud Sokolowski en Geert van Dijk worden vertaald naar jouw wekelijkse trainingen rekening houdend met jouw niveau.
Vrije tijd is schaars, hardlopen moet daarom Quality Time zijn, ontzorgen dus.
Plezier en afwisseling in de training geeft je een grote kans op de FLOW ervaring.

Wat biedt Easy-Running ? (*)

(*) Voorlopig worden alleen pakket A en B aangeboden.

 Keuze

pakket A
€ 20,00 p.mnd 

pakket B
€ 35,00 p.mnd

Persoonlijk intakegesprek € 7,50 € 7,50
Intake formulier V V
Individuele trainingen in een groepssetting minimaal 75 min per training -- V
Huiswerktrainingen 1 of 2 >2
Aantal begeleide trainingen per week 1 2
Trainingsschema per 8 weken € 5,00 V
Periodisering en plannen naar doelstelling(en) -- V
Activity Tracker koop (extra) nnb nnb
Activity Tracker huur (extra) nnb nnb
Deskundige en gecertificeerde trainer / coach V V
Inspanningstest (Centrum voor Bewegen) (extra) optie korting 10%
Jaarlijkse medische keuring en hartzone meting   (extra) optie optie
Fysiotherapie 1e consult nnb
Eenmalige administratieve kosten voor inschrijving € 12,50 € 12,50
Lidmaatschapstermijn 3 maanden 3 maanden
Lidmaatschap opzegtermijn (schriftelijk / via formulier op website) 1 maand 1 maand


Instapniveau

Voor beide concepten wordt een instapniveau van je verwacht van 35 minuten achter elkaar, zonder stoppen kunnen hardlopen. Tempo is niet relevant, het volhouden wel. In de praktijk komt het er op neer dat je in staat bent om 5km hard te lopen.
Middels een intakegesprek en -formulier gaan we vervolgens je doelstellingen bepalen.
Een sportmedische keuring wordt geadviseerd om vast te stellen hoe het met je gezondheid en belastbaarheid gesteld is.
Om jou de meeste optimale trainingen aan te kunnen bieden ter voorbereiding op jouw loopevenement zouden de gegevens van deze keuring een enorme aanvulling zijn. Het is niet verplicht om deel te mogen nemen aan de trainingen zonder deze keuring, maar is wel nuttig om met een zogenaamde nulmeting te beginnen en deze te gebruiken als referentiekader voor volgende testen en schema's.

Training en persoonlijke begeleiding

Leden van de Easy-Running groepen hebben recht op tenminste één of twee begeleide trainingen per week, afhankelijk van het keuzepakket.
Wij bieden wat de event en de performance runner nodig heeft om goed te presteren. Wij hanteren de modernste trainingsinzichten, gebruiken social media en maken trainingsschema’s op maat op basis van hartslagmeting. Persoonlijke begeleiding staat hoog in ons vaandel. De belastbaarheid van de loper staat centraal.

Ben je een poosje met hardlopen minder belastbaar, geen nood, er zijn alternatieve trainingen die eenvoudig in het trainingsschema kunnen worden ingepast. Zodoende kun je toch je hart- en longsysteem blijven prikkelen. Denk hierbij aan cardio trainingen als: spinnen, 'crosstrainer'  en roeien.
Kracht, souplesse en core stability trainingen behoren eveneens tot het programma. Deze ondersteunende trainingen kunnen bij het Centrum voor Bewegen uitgevoerd worden.

Hartslagmeting

De trainingen worden uitgevoerd op basis van hartslagmeting. Het grote voordeel hiervan is dat iedereen op zijn of haar niveau kan trainen. Vaak wordt er zonder HF meter te hard en te intensief getraind met als gevolg dat de energiesystemen in ons lichaam te eenzijdig of juist te weinig worden getraind. Het vermogen om hard te lopen is er wel maar slechts van korte duur omdat de capaciteit beperkt is.
Met het trainen op hartslag kunnen we nog een stapje verder gaan als we exact gaan bepalen wat de optimale hartslag is voor de trainingen. Deze meting wordt verricht worden door Het Centrum van Bewegen in Veenendaal. Voor volledige monitoring kan eventueel gebruik worden gemaakt van een activity tracker. Deze band met meetfuncties draag je om je pols en is verkrijgbaar bij het Centrum voor Bewegen.

Wanneer beginnen?

Als je van plan bent om de trainingen te beginnen neem dan eerst even contact met mij op via het contactformulier of bel gewoon.

Op de volgende dagen en tijdstippen zijn de trainingen gepland.
Maandag: 09:00 - 10:15 uur of 19:00 - 20:15 uur
Dinsdagochtend: in overleg
Vrijdagochtend of -avond: in overleg
Zondagochtend: 09:30 - 11:00 uur (optioneel bij voldoende belangstelling)
Een training duurt 75 minuten.
Ook personal training behoort tot de mogelijkheden.

Trainen kun je doen als voorbereiding op b.v.:

3e Schuiteman Valley Run op 9 juni 2018
Marathon van Rotterdam op 7 & 8 april 2018
Jan van de Pol voorjaarsloop 10 km 21 april 2018

Startlocatie trainingen

Vertrekpunt van de ochtend en avondtrainingen is bij Centrum voor Bewegen, Plesmanlaan 2, te Veenendaal.
Daar zijn kleedkamers en doucheruimtes inclusief lunchroom 7 voor koffie, thee of frisdrank. (niet gratis)
Andere verzamel- /vertrekpunten worden tijdig doorgegeven.

Aanmelden / afmelden

Aan- / afmelden gaat via het contactformulier waarna het inschrijfformulier / afmeldformulier per e-mail wordt toegestuurd.

Samenwerking

Een professionele aanpak vraagt om een professionele begeleiding en ondersteuning. Om die reden is er voor gekozen om met het Centrum voor Bewegen samen te werken. Hier zit alle ondersteunende expertise dat voor hardlopen nodig is.
Voor kleding en schoeisel met een goed advies adviseren we Van Sloten, Uw sportspecialist Veenendaal


Informatie/aanmelden: klik hier
Naar Running pag.: klik hier
Naar voorbereiding hardloopevenement  klik hier  

 

ALS KWALITEIT VOOR JOUW BELANGRIJK IS KIES DAN VOOR EASY-RUNNING