• darkblurbg
    Running
    Running bootcamp / Running Fit

Hardlopen

Hardlopen is één van onze kernactiviteiten. Dat kan op praktisch elk niveau. Wij houden rekening met je persoonlijke wensen met de focus op je belastbaarheid en niet onbelangrijk je doelstellingen. Jij staat tenslotte centraal. Wees je ook bewust wat "trainen" betekent. Wat is training? Met training wordt bedoeld het systematisch herhalen van inspanningen die leiden tot prestatieverbetering. Meer specifiek: Het planmatig verbeteren en behouden van het prestatievermogen met gebruikmaking van trainingsprincipes en trainingsmethoden. (bron AU)

Dit lijkt zo vanzelfsprekend maar is het niet. Veel sporters, maar nog veel meer onbegeleide sporters trainen er maar wat op los. Ongestructureerd, zonder enig doel voor ogen met als gevolg blessures. De factor RUST wordt vaak sterk onderschat of grotendeels genegeerd. Niets doen druist in tegen onze natuur. We moeten dit, we moeten dat. De actieve rust is daarom een belangrijke fase in het hele trainingsproces.

Samen lopen werkt

Als je ervoor kiest om in groepsverband te gaan lopen is dat een juiste keuze. Zo blijf je gemotiveerd en word je door elkaar gestimuleerd. ‘Samen lopen werkt’, is onze slogan en we weten uit ervaring dat het resultaat geeft. De groepstrainingen zijn afwisselend. Iedereen krijgt voldoende trainingsprikkels die nodig zijn om de basis motorische eigenschappen te verbeteren. En word je bijgebracht wat je nu eigenlijk traint. Het is net of je een huis aan het bouwen bent. Je begint met de fundering en geleidelijk bouw je verder naar het dak. Dan mag eindelijke de vlag uit, de training heeft zijn vruchten afgeworpen.
De aard van de trainingsbelasting wordt bepaald door 6 componenten:

  • De omvang vd belasting (de totale afstand vd training(en)
  • De intensiteit (bv in km/uur, min/km, HF )
  • De dichtheid (=verhouding tussen inspanning en herstel)
  • De duur vd belasting (totale oefentijd)
  • Frequentie (hoe vaak per week)
  • Duur en aard vd herstelfase (passief of actief herstel)

Met de hierboven genoemde bouwstenen kun je eindeloos combineren en deze bepalen ook het karakter van de training en natuurlijk het trainingseffect. Dit effect kan alleen bereikt worden met de juiste dosering van prikkels in zowel de omvang als in de intensiteit. Wordt aan één van deze voorwaarden niet voldaan, zal het oefeneffect onvoldoende zijn tot nagenoeg geen effect hebben.
Het uithoudingsvermogen, kracht, snelheid, coördinatie en souplesse, ze komen allemaal aan bod. De juiste dosering van prikkels bepaalt of je beter wordt. Wij helpen je graag bij halen van je sportieve doelstelling(en).

Aanmelden en informatie

Al zin gekregen om te gaan hardlopen?
Meld je vrijblijvend aan en doe gratis enkele trainingen mee.
Klik hier voor het contact/aanmeldformulier voor meer informatie, of voel je meer voor Easy-Running klik dan hier